Quan baixo de l’acera, un xipolleig
flàccid i un tremolor d’aigua inquieta,
per bé que un temps brevíssim, em retarda
l’instant que el peu se m’assenta a l’asfalt.
Veig que encara treballa, que no és
ben bé inerta, la fusta de la porta
per on se’n van els anys. Ara s’hi ha obert
una clivella, i m’entra un fil de llum.
Aquests peus d’home, gairebé insensibles
dins del seu cuir, han recordat uns peus
hàbils i sapients, uns peus de nen
feliços d’amarar-se en l’aigua fosca
que té per llit un canyon de pissarres
negres, on llisquen les soles de cànem
xopes i llefiscoses, i els turmells
sagnen molt fi, del record de les fulles
de canya, ganivets de verdor freda
que tallen quan es baixa, tan de pressa
com quan es cau, per fugir de la plana
de terra i d’homes, el món que retruny
de migdia, i apaga la lluor
del fred metall d’aurora de les canyes.
Comentari de la Paula Maya:
ResponEliminaEn aquest poema, Gabriel Ferrater es troba a la casa on ell va néixer. Com bé diu el poema, la porta no està inerta, és a dir, que segueix igual que quan ell es va marxar. Encara recorda com era la seva habitació, i quan entra en ella, immediatament s'imagina com era ell de petit.
Sent que els seus peus ja no són els mateixos que quan era un nen, avans eren hàbils, i amb el pas del temps s'han envellit igual que ell.
També podriem entendre aquesta última part, com quan un es nen. Les coses són molt més fàcils, però a mesura que vas creixent es van complicant. T'has de solucionar la vida de la manera que puguis, encara que sigui difícil, i potser, fas alguna cosa de forma insegura. Però si no t'arrisques, mai guanyaràs.
El teu primer paràgraf, crec que no quadra, però el segon sí!, sempre que no pensem en ser vell de veritat (no ho va arribar a ser).
EliminaI l'última part és força complicada i dóna marge per a més intervencions.
En la primera part del poema descriu una acció quotidiana, com es posar el peu en un bassalt d'aigua al baixar de l'acera. La segona part del poema, el jo poètic reflexiona sobre el record. La referència ''Veig que encara treballa, que no és ben bé inerta, la fusta de la porta per on se’n van els anys'' el poeta es refereix a que la porta no s'ha fet malbé i deixen que la porta tanca el passat (reflexió del record). Des del vers 9 fins al 16, Gabriel Ferrater afegeix el tema de cuan ell era petit, i la relaciona amb el present. Vol donar la idea de que els peus de nen signifiquen l'infantesa i els de home la maduresa. La idea del cuir la personifica posant-la com una protecció per els seus peus insensibles (ja que es gran). La part final va del vers 16 fins al final, ja no expressa el sentiment del record sino que ara relata una relació entre dues coses. La part de ''Els turmells sagnen molt fi'', es pot interpretar que els té ferits del record de tornar a viure el dolor al pas dels anys.
ResponEliminaConclusió: El poema ens diu que el record ens pot fer viure el passat un altre cop.
MARC ESCALÉ
Molt i molt bé. Tot, també el redactat. Potser les ferides dels turmells no volen dir això.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaFerreter en aquest poema tracta un dels seus temes de recurrència com és el temps. Ho fa d'una manera totalment descriptiva comparant el seu dolor amb els petits gestos i les sensacions fugaces. Comença en els primers versos, per exemple, descrivint un gest tan habitual com trepitjar el basalt d'aigua de la vorera però ja en aquest petit fragment ja ha introduït dos mots que es poden relacionar amb l'edat com son flàccid i inquiet. Continua enunciant un pas lent com el pas dels anys. D'aquí el significat del títol ja que es un pas insegur als records feliços i insegur per l'edat Després parla de la porta de la seva antiga vivenda que diu "no es del tot inerta" volen dir que encara hi havia vitalitat però utilitzant un "del tot" per remarcar la idea de que el temps ja ha passat factura. Ens enuncia, tot seguit, un record dels seus peus de la infantesa (la seva època de felicitat) que els compara amb els seus peus actuals que son insensibles dins del seu cuir, fet que es pot associar amb l'experiència que construeix una barrera permeable respecte a les emocions. Segueix recordant moments feliços de la seva infància amb cada gest i sensació i això li causa un dolor agut com el tall que provoca una canya. Aquí podem veure un altre de les característiques de Ferrater al nombrar el verd. El dolor de la canya es degut a la fulla afilada que penetra la pell si es fuig a tota velocitat d'un món d'homes. Per tant el dolor també esta relacionat amb la fugida i la maduració personal. Per rematar el poema en els últims versos diu que aquest món del que fuig es el mon que apaga la lluentor, la felicitat, del seu dia. En conseqüència podem justificar el color comparat amb el de les canyes perquè el record es la seva fugida d'aquest món que s'apaga lentament.
ResponEliminaBerta Batlles
Et felicito pel teu esforç de redactat, molt reeixit. La porta no crec que sigui real, sinó imaginària. Em sembla súper tota la part en què expliques la segona part del poema. Crec que tens molta raó en tot, potser una mica menys en això del dolor, però hi pensaré.
EliminaFerrater en aquest poema tracta un dels seus temes de recurrència com és el temps. Ho fa d'una manera totalment descriptiva comparant el seu dolor amb els petits gestos i les sensacions fugaces. Comença en els primers versos, per exemple, descrivint un gest tan habitual com trepitjar el basalt d'aigua de la vorera però ja en aquest petit fragment ja ha introduït dos mots que es poden relacionar amb l'edat com son flàccid i inquiet. Continua enunciant un pas lent com el pas dels anys. D'aquí el significat del títol ja que es un pas insegur als records feliços i insegur per l'edat.
ResponEliminaDesprés parla de la porta de la seva antiga vivenda que diu "no es del tot inerta" volen dir que encara hi havia vitalitat però utilitzant un "del tot" per remarcar la idea de que el temps ja ha passat factura. Ens enuncia, tot seguit, un record dels seus peus de la infantesa (la seva època de felicitat) que els compara amb els seus peus actuals que son insensibles dins del seu cuir, fet que es pot associar amb l'experiència que construeix una barrera permeable respecte a les emocions. Segueix recordant moments feliços de la seva infància amb cada gest i sensació i això li causa un dolor agut com el tall que provoca una canya. Aquí podem veure un altre de les característiques de Ferrater al nombrar el verd. El dolor de la canya es degut a la fulla afilada que penetra la pell si es fuig a tota velocitat d'un món d'homes. Per tant el dolor també esta relacionat amb la fugida i la maduració personal. Per rematar el poema en els últims versos diu que aquest món del que fuig es el mon que apaga la lluentor, la felicitat, del seu dia. En conseqüència podem justificar el color comparat amb el de les canyes perquè el record es la seva fugida d'aquest món que s'apaga lentament.
Berta Batlles
ferrater en el poema tracta un tema que utilitza sovint com sería el temps i l'edad.
ResponEliminaEn el primer fragment de la poesia ja utilitza dues expressions que tenen a veure amb l'edad com seríen flàccid i inquiet, referint-se als seus peus de senyor gran. Enuncia el pas lent dels anys, seguidament comenta la porta de la deva antiga casa, remarca que encara hi ha vida pero que els anys han fet que passi factura, desprès cal destacar que diu que els seus peus gairebé insensibles dins del cuir han recordat uns peus feliços, hàbils i sapients, es refereix a que recorda cuan aquells peus podien fer de tot i era la seva época de felicitat. Segueix recordant moment de felicitat del seu passat que li causan dolor agut com el tall que provoca una canya, aquest dolor es a causa de si marcha del mon dels homes, el dolor esta relacionat amb les experiències personals, i sobretot la maduració. La finalitat de aquest poema es fer-nos entendre que amb records es pot tornar a viure la felicitat del passat.
Gabriel Castillo.
Has copiat part del que diu el comentari anterior! Però en el que dius tu de collita pròpia hi ha coses molt bones! Exactament el que dius al final correspon, entenc jo, a la intenció del poema.
EliminaL'autor ens presenta en una obra poètica la seva obsessió pel pas del temps i la vellesa. Està obsessionat per cada pas que dona en la seva vida. Es fixa en el moment en el que el peu toca l'asfalt al donar un pas, i pensa que els seus propis peus ja no són els que eren. Es fan vells amb el pas del temps.
ResponEliminaUtilitza la imatge dels peus perquè es relaciona amb el recorregut que es fa al llarg de tota una vida.
A la tercera estrofa recorda la seva infància que va ser l’època més feliç per l'autor, d'on prové la seva obsessió per fer-se gran.
Recorda una infància on no li preocupava fer-se mal ni caure, on tot era més fàcil gràcies a la ignorància i la innocència.
Recalca el fet de marxar d'aquest món d'homes suïcidant-se, com va fer el seu pare quan ell era encara jove.
L’últim vers fa referència al fet de que ara ja no viu en aquella època plena de verdor i felicitat. Ara tot és més apagat i més fred.
Personalment, penso que el fet de fer-se gran també té coses bones, en realitat, totes les èpoques de la nostre vida tenen importància. El dia que morim, haurem d’haver viscut tot tipus d’experiència, i no haver-nos estancat en una època perquè va ser mes fàcil o mes feliç. Totes les experiències tenen un gran valor, tant si són bones com si no.
Berta Ruano
Caram, amb maduresa, com sempre. Primer paràgraf, no. Segon, tercer i quart, sí. Cinquè no, però sisè sí. I felicitats per l'últim.
EliminaUn pas insegur tracta de la vellesa, un tema característic d'ell, i com el seu títol ens transmet, l'autor va amb pas insegur cap a la vellesa, ja que no vol que mai arribi.
ResponEliminaEl poema utilitza els peus com una metàfora del pas del temps, ja que amb ells ha caminat pel camí de la vida. Aquests, en els primers versos, els descrius com "gairebé insensibles", llavors el xipolleig de l'asfalt el fa recordar a la seva juventut quan tenia els peus "hàbils i sapients" i a la infància quan els seus peus eren feliços per saltar dins d'aquells bassals.
Després utilitza dues metàfores que tenen a veure amb els records, "el record de les fulles de canyes" on crec que vol expressar el record dels seus moments feliços i on ell era fort com les fulles de canyes, i també "ganivets de verdor freda" on el verd ens expressa els records de la seva vida passada i feliç i aquests records els relaciona amb els ganivets ja que el penetren causant-li ferides emocionals.
En conclusió, l'autor no està preparat per l'edat de la vellesa ni suficient madur per recordar els seus moments passats de juventut i felicitat.
La vellesa no és un tema de Ferrater. No va ser mai vell. Ara, el segon paràgraf del que dius és correcte. La resta, no gaire.
EliminaEn aquest poema Gabriel Ferrater tracta un dels seus temes estrella, el pas del temps. Ens mostra la seva por cap a la idea d'avançar a un nou futur amb accions quotidianes.
ResponEliminaL'acció es focalitza en un moment molt senzill i difícil de percebre, el moment en el que està a punt de trepitjar un carrer entollat, i es mulla el peu amb un petit bassal d'aigua, però encara no ha tocat el terra. D'aquesta experiència tant sensorial i fugaç ( la humitat del peu) recorda un moment molt més important. Quan baixava relliscant per un pendent cap al rierol entre les fulles tallants de les canyes que li esgarrinxaven els turmells. De l'escenari urbà i convencional que representa la maduresa, hem viatjat al món rural, segurament en un moment d'estiueig, de la seva infantesa. Compara els seus "peus d'home, gairebé insensibles", amb "uns peus hàbils i sapients, uns peus de nen".
Crec que el poeta, quan parla d'un pas insegur, es refereix a la inseguretat que a dll li provoca la idea de fer-se gran i el pas del temps. Ell camina amb inseguretat i uns peus fràgils cap a un nou futur que desconeix, i li provoca molta inseguretat i por. Ferrater reviu moltes vegades records de la seva infància, per això crec que està avançant cap a un futur, però segueix estancat en el seu passat.
Jo crec que no parla de la por d'avançar cap al futur. Molt bé això que dius sobre un moment difícil de percebre. El teu redactat, no serà d'aquí, oi? http://www.academia.edu/3417698/Introducci%C3%B3_a_lestudi_de_Gabriel_Ferrater._Antologia_2010_
EliminaNo, no he copiat el meu redadctat d'enlloc, per molt que alguna frase del meu text coincideixi amb alguna d'internet no vol dir que l'hagi copiat. He entés el text i he redactat la meva opinió utilitzant el màxim vocabulari possible.
EliminaEntenc que defensis la teva feina, però intentaré justificar-me:
EliminaTu dius: “L'acció es focalitza en un moment molt senzill i difícil de percebre, el moment en el que està a punt de trepitjar un carrer entollat, i es mulla el peu amb un petit bassal d'aigua, però encara no ha tocat el terra. D'aquesta experiència tant sensorial i fugaç ( la humitat del peu) recorda un moment molt més important. Quan baixava relliscant per un pendent cap al rierol entre les fulles tallants de les canyes que li esgarrinxaven els turmells. De l'escenari urbà i convencional que representa la maduresa, hem viatjat al món rural, segurament en un moment d'estiueig, de la seva infantesa. Compara els seus "peus d'home, gairebé insensibles", amb "uns peus hàbils i sapients, uns peus de nen".
Crec que el poeta, quan parla d'un pas insegur, es refereix a la inseguretat que a dll li provoca la idea de fer-se gran i el pas del temps. Ell camina amb inseguretat i uns peus fràgils cap a un nou futur que desconeix, i li provoca molta inseguretat i por. Ferrater reviu moltes vegades records de la seva infància, per això crec que està avançant cap a un futur, però segueix estancat en el seu passat.”
El text que et dic diu:
“L’atenció es focalitza aquí en un fet aparentment intranscendent i, fins i tot, difícil de percebre de forma aïllada: l’instant en què, tot baixant de la vorera sobre el carrer entollat, el peu ja toca l’aigua d’un petit bassal, però encara no descansa sobre el terra. I des d’aquesta experiència sensorial tan perifèrica i fugaç (la humitat al peu) el protagonista recorda una experiència molt més completa, quan baixava relliscant per un pendent cap al rierol, entre lesfulles tallants de les canyes que li esgarrinxaven els turmells. De l’escenari urbà iconvencional de la maduresa hem viatjat cap al món rural, segurament en un moment d’estiueig, de la infantesa. Els “peus d’home, gairebé insensibles” estan connectats, en el poema, als “peus hàbils i sapients, uns peus de nen”.”
CREC QUE NO CAL DIR RES MÉS
Gabriel Ferrater parlar del temps, com en una porta recordava passar tantes vegades, un moment en el qual estava arribant amb els peus molls segurament de un dia de pluja seria el moment exacte el qual esmenta, per això crec que parla de quan era petit i gaudia amb els amics d'un dia de pluja. El pas insegur es el pas de fer-se gran i que no vol fer aquest pas, es insegur perquè esta obligat a fer-lo però realment ell no el vol fer. El posar-se davant d'una cosa la qual li recorda el seu passat a Ferrater és dels temes els quals Ferrater sempre estar parlant.
ResponElimina"Ho sento per haver-lo fet tard"
No et preocupis per fer-lo tard!, preocupa't de fer un redactat que s'entengui.
EliminaGabriel Ferrater en aquest poema ens explica i expressa com s'adona del pas del temps. També especifica una situació en concret; que trepitja un toll i torna a casa moll, també amb aquesta situació ens dona a entendre que reflexiona de com s'ha passat el temps i s'ha fet vell.
ResponEliminaEl pas del temps ens el reflexa amb la porta, penso que la porta es una porta imaginaria o del temps per on es passen els anys, recorda amb anyorança els temps de quan era petit.
Des de el meu punt de vista penso que el pas del temps a vegades es molt ràpid pero alhora al fer-nos vells adquirim més experiències i vievències que al ser vell recordem amb felicitat i anyorança.
(Sento haver tardat a fer el comentari)
Xavi Bernal
Torna a casa? Molt bé el que dius sobre la porta, és encertat.
ResponEliminaInsisteixo que Ferrater no va ser mai vell.
No et preocupis per fer-lo tard, és important que t'esforcis a fer-ho bé.