Aquí teniu una explicació complementària sobre Salvador Espriu que s'afegeix al que ja hem dit a classe. Llegiu-la i recolliu el vocabulari dels poemes. Deixeu almenys un comentari.
Com ja sabeu, Salvador Espriu va tenir una vida, personal i literària, profundament afectada per les circumstàncies que li van tocar viure. Potser per això, i tot i tenir aparentment una vida privada monòtona, és un autor de múltiples facetes. No les descobrirem totes aquí, segurament, però sí que voldria que en tinguéssiu uns quants exemples.
Comencem parlant de l'intel·lectual compromès amb el seu país. Dels molts actes en què va participar, el més destacable per la seva visibilitat és sens dubte la Caputxinada. Cal tenir present que Espriu, que va viure la guerra com a jove plenament conscient de les conseqüències del moment històric, va prendre la missió de denunciar la perversió moral que significava la submissió del seu país, el nostre, als principis del feixisme, vencedor de la guerra. Penseu que, en la versió espanyola d'aquests principis, la dictadura era sobretot una enorme presó de misèria intel·lectual i moral.
Un dels actes de la Caputxinada. El segon ponent de l'esquerra és Espriu. A baix, els estudiants tancats dins del convent segueixen l'acte. |
De l'Espriu jove, que tenia una vida per viure, amb il·lusions acadèmiques i professionals, ja n'hem parlat, i de com el coneixement de les mitologies grega, egípcia i hebrea tindrà presència permanent en la seva obra. També de les desaparicions que tan profundament el marcaren. Com la del seu amic Bartomeu Rosselló-Pòrcel.
Abans de la Guerra, Espriu havia ja destacat com un jove i original autor de narracions carregades de contingut sarcàstic i esperpèntic, com hem vist tot llegint Letizia.
La Guerra i l'inici de la dictadura són els trasbalsos que configuren la personalitat definitiva d'Espriu, que es consagrarà a partir de llavors a la poesia i el teatre.
Acabada la Guerra Mundial, publicarà Cementiri de Sinera, on s'inicia la mitificació d'Arenys de Mar, el seu poble infantil, com a espai i marc per a molts dels seus personatges. L'any 49, apareix Les cançons d'Ariadna, un llibre concebut com un laberint, amb cinquanta poemes de llargades, estils i continguts de tota mena. Per apreciar la coherència del conjunt, cal tenir en compte el total de la seva obra: és aleshores que ens adonem de com les temàtiques i els punts de vista tenen un fil de continuïtat.
En aquell primer llibre, s’expressava el dolor pels nou anys de guerra que havien assolat primer Espanya i després Europa i que havien esguerrat el futur “d’aquell brillant estudiant que es preparava per ser egiptòleg a la Universitat Autònoma de Barcelona dels anys trenta, ara esdevingut home de talents inútils per a feines inútils, resignat de fora i revoltat de dins”, que va consumir la seva vida treballant en un despatx de notari. [Rosa M. Delor i Muns; la cursiva correspon a un escrit d’Espriu]
Llegim un parell de poemes de Cementiri de Sinera (1946).
XXV
A la vora del mar. Tenia
una casa, el meu somni,
a la vora del mar.
una casa, el meu somni,
a la vora del mar.
Alta proa. Per lliures
camins d’aigua, l’esvelta
barca que jo manava.
camins d’aigua, l’esvelta
barca que jo manava.
Els ulls sabien
tot el repòs i l’ordre
d’una petita pàtria.
tot el repòs i l’ordre
d’una petita pàtria.
Com necessito
contar-te la basarda
que fa la pluja als vidres!
Avui cau nit de fosca
damunt la meva casa.
contar-te la basarda
que fa la pluja als vidres!
Avui cau nit de fosca
damunt la meva casa.
Les roques negres
m’atrauen a naufragi.
Captiu del càntic,
el meu esforç inútil,
qui pot guiar-me a l’alba?
m’atrauen a naufragi.
Captiu del càntic,
el meu esforç inútil,
qui pot guiar-me a l’alba?
Ran de la mar tenia
una casa, un lent somni.
una casa, un lent somni.
XXVI
No lluito més. Et deixo
el sepulcre vastíssim
que fou terra dels pares,
somni, sentit. Em moro,
perquè no sé com viure.
el sepulcre vastíssim
que fou terra dels pares,
somni, sentit. Em moro,
perquè no sé com viure.
De les Cançons d’Ariadna (1949), aquests dos primers poemes serien un bon exemple de la poesia esperpèntica d’Espriu.
FIRA, HORES ABANS DE NAXOS
...................Per al repòs de l’ànima de la
...................Pepa Pollés, d’un llinatge de pilots,
...................a Sinera. Cançó d’amors. Sentiràs
...................el ritme llunyà del timbal de les
...................gitanes de la cabra.
...................Per al repòs de l’ànima de la
...................Pepa Pollés, d’un llinatge de pilots,
...................a Sinera. Cançó d’amors. Sentiràs
...................el ritme llunyà del timbal de les
...................gitanes de la cabra.
Ariadna es lamenta
que no sóc sentimental
i no canto dolceses
del llaç matrimonial.
Acarono, en resposta,
el seu brut occipital,
tot lliurant-me a designis
d’un furor elemental.
Passegem per la fira
d’una vila amb catedral,
de bracet, lívids, lànguids,
lassos de sentir un timbal
percudit per gitanes
al davant d’un hostal,
entre xiscles de públic
i la dansa teatral
de la cabra, titelles
i una nena que pren mal.
Roseguem uns quants xurros
de cartó fregit amb sal.
Esdevens, llum de tarda,
roentor de fornal.
Penetrem amb desfici
dintre l’ombra d’un portal.
“Prou que ho sé, no m’estimes!”,
diu l’aguda veu nasal.
“D’anys ençà que t’oblides
d’aquell sí sacramental.”
Jo la miro: és ben lletja,
amb cintura maternal.
I pensar que per ella
he fet sempre l’animal,
que treballo vint hores,
esdernec a jornal!
Decideixo, de sobte,
un capgirament total:
a la nit, mentre dormi,
fugiré via naval,
on no pugui pescar-me
- fóra massa fatal-,
ni quan sonin trompetes
del Judici Final.
que no sóc sentimental
i no canto dolceses
del llaç matrimonial.
Acarono, en resposta,
el seu brut occipital,
tot lliurant-me a designis
d’un furor elemental.
Passegem per la fira
d’una vila amb catedral,
de bracet, lívids, lànguids,
lassos de sentir un timbal
percudit per gitanes
al davant d’un hostal,
entre xiscles de públic
i la dansa teatral
de la cabra, titelles
i una nena que pren mal.
Roseguem uns quants xurros
de cartó fregit amb sal.
Esdevens, llum de tarda,
roentor de fornal.
Penetrem amb desfici
dintre l’ombra d’un portal.
“Prou que ho sé, no m’estimes!”,
diu l’aguda veu nasal.
“D’anys ençà que t’oblides
d’aquell sí sacramental.”
Jo la miro: és ben lletja,
amb cintura maternal.
I pensar que per ella
he fet sempre l’animal,
que treballo vint hores,
esdernec a jornal!
Decideixo, de sobte,
un capgirament total:
a la nit, mentre dormi,
fugiré via naval,
on no pugui pescar-me
- fóra massa fatal-,
ni quan sonin trompetes
del Judici Final.
BARALLA DE DOS CECS CAPTAIRES
Per negocis rivals
de cantonada,
estrategs de la nit
ara combaten.
Un inútil fanal
il·luminava
aquell odi brutal
de mans i plagues
blanquinoses dels ulls
sense mirada.
S’escometen tots dos,
garrots enlaire:
ferocitat atroç
de brontosaures.
Aguditzen sentits
d’oïda i tacte,
cautelosos, subtils,
per situar-se
en el terreny potser
més favorable
al resultat final
de la topada.
No falla ni un sol cop
l’endevinada
de l’ombra contra l’ombra.
S’esbotzaven
els cranis afaitats
—pedra picada—
i fins el moll de l’os
de l’espinada.
Després de llarga estona
de baralla,
un d’ells cau fent un crit
als peus de l’altre
i no es belluga més.
Tot ple de nafres,
el vencedor s’ajup
orientant-se
per la sang que s’escola
del cadàver.
La roba va palpant
amb molta pausa,
davalla vers l’infern
de les butxaques
i el buida del pecat
de la xavalla.
Seveixi aquest altre famós poema musicat per Raimon com a exemple de consciència del moment històric en aquell any 49. I de la seva ironia.
I BEG YOUR PARDON
...................Meditació, amb alguns
...................rodolins, entorn de la teoria
...................atòmica, tal com ve al·ludida
...................als periòdics.
Quan el centre del món
no ets ben bé tu
(per més que en tinguis la il·lusió),
si et desvetllaven enmig de la nit,
no vulguis preguntar-te per què vius:
distreu-te rosegant l'ungla d'un dit.
Quan el centre del món
queda tan lluny
de tu
que honestament
comences a saber que no ets ningú,
para't per un moment
i venta al primer nas un cop de puny.
Problemes cada volta més esquius
et vénen a torbar la dolça son.
Sols et faltava ja, pel que tu dius,
llucar que no ets del tot centre del món.
Parent de Badalona o d'Istanbul,
tant si ets actiu com si fas el gandul,
en aquest nostre món sense demà
és molt difícil de guanyar-te el pa.
No et donaré ni el més petit consol:
et volaran un dia qualsevol.
Però entretant evita alguns trastorns,
posant-te ben cordats els pantalons.
...................Meditació, amb alguns
...................rodolins, entorn de la teoria
...................atòmica, tal com ve al·ludida
...................als periòdics.
Quan el centre del món
no ets ben bé tu
(per més que en tinguis la il·lusió),
si et desvetllaven enmig de la nit,
no vulguis preguntar-te per què vius:
distreu-te rosegant l'ungla d'un dit.
Quan el centre del món
queda tan lluny
de tu
que honestament
comences a saber que no ets ningú,
para't per un moment
i venta al primer nas un cop de puny.
Problemes cada volta més esquius
et vénen a torbar la dolça son.
Sols et faltava ja, pel que tu dius,
llucar que no ets del tot centre del món.
Parent de Badalona o d'Istanbul,
tant si ets actiu com si fas el gandul,
en aquest nostre món sense demà
és molt difícil de guanyar-te el pa.
No et donaré ni el més petit consol:
et volaran un dia qualsevol.
Però entretant evita alguns trastorns,
posant-te ben cordats els pantalons.
Però també en aquest llibre trobem exemples de poesia personal i de la seva poesia civil, que el convertí en el poeta referent de la Catalunya dels 60 i fins a la seva mort. Com aquest poema, també musicat per Raimon
INICI DE CÀNTIC EN EL TEMPLE
Ara digueu: "La ginesta floreix,
arreu als camps hi ha vermell de roselles.
Amb nova falç comencem a segar
el blat madur i amb ell, les males herbes."
Ah, joves llavis desclosos després
de la foscor, si sabíeu com l'alba
ens ha trigat, com és llarg d'esperar
un alçament de llum en la tenebra!
Però hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa,
perquè seguíssiu el recte camí
d'accés al ple domini de la terra.
Vàrem mirar ben al lluny del desert,
davallàvem al fons del nostre somni.
Cisternes seques esdevenen cims
pujats per esglaons de lentes hores.
Ara digueu: "Nosaltes escoltem
les veus del vent per l'alta mar d'espigues".
Ara digueu: "Ens mantindrem fidels
per sempre més al servei d'aquest poble".
INICI DE CÀNTIC EN EL TEMPLE
Ara digueu: "La ginesta floreix,
arreu als camps hi ha vermell de roselles.
Amb nova falç comencem a segar
el blat madur i amb ell, les males herbes."
Ah, joves llavis desclosos després
de la foscor, si sabíeu com l'alba
ens ha trigat, com és llarg d'esperar
un alçament de llum en la tenebra!
Però hem viscut per salvar-vos els mots,
per retornar-vos el nom de cada cosa,
perquè seguíssiu el recte camí
d'accés al ple domini de la terra.
Vàrem mirar ben al lluny del desert,
davallàvem al fons del nostre somni.
Cisternes seques esdevenen cims
pujats per esglaons de lentes hores.
Ara digueu: "Nosaltes escoltem
les veus del vent per l'alta mar d'espigues".
Ara digueu: "Ens mantindrem fidels
per sempre més al servei d'aquest poble".
També d’aquest llibre hem llegit el poema El meu poble i jo, símbol i crit d’un poble vençut i que buscava un futur en la veu i les paraules del seu poeta.
D’El caminant i el mur (1954), ja coneixem dos poemes, un de cadascuna de les seves parts, el famós Assaig de càntic en el temple i la Cançó del matí encalmat.
L’any 60, amb La pell de brau, intentà fer una proposta de resolució dels conflictes peninsulars. D’aquest llibre, l’any passat potser vau llegir aquell poema que començava:
“A vegades és necessari i forçós
que un home mori per un poble,
pero mai no ha de morir tot un poble
per un home sol”
que un home mori per un poble,
pero mai no ha de morir tot un poble
per un home sol”
Per acabar, us proposo un parell de vídeos per conèixer millor l'autor.
El primer és una entrevista a Salvador Espriu en què el poeta està summament tens. Podem apreciar com es tracta d'una persona introvertida i conscient del paper que ha jugat en la vida (us indico el minutatge del que heu de veure):
· vida: de 14’52” a 17’51”
· Laia, primera novel·la: de 19’21” a 21’20”
· el famós creuer i llibres: de 25’34” a 30’39”
· els anys difícils: de 30’40” a 32’16”
· la llengua: de 33’22” a 34’45”
· dedicació al país: de 35’12” a 37’20”
· Rosselló-Pòrcel: de 40’34” a 41’34”
· unitat en la visió del món: de 1h03’47” a 1h04’27”
També estaria bé que poguéssiu veure aquest altre vídeo d’una entrevista que li van fer dos mesos abans de morir. L’entrevistador és Josep Maria Espinàs. Veureu un Espriu, curiosament, més relaxat. [de 29'49'' a 31'55'']
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaI BEG YOUR PARDON: Aquest poema ens parla de passar a l'edat adulta, quan prens conciencia de que no ets el centre del món i que no ets tan "especial" com els teus pares et deien quan eres petit. Comença l'etapa de rebeldia, de posar-se en problemes (donar el primer cop de puny, etc). També és quan els problemes et comencen a venir i vius situacions difícils. Costa sobreviure però la vida és així i és el mateix per a tothom (parent de Badalona o d'Istambul). Per això ell no donarà ajuda a ningú perquè ell ja te els seus propis problemes i tampoc no et compedirà, per aquesta raó demana disculpes "I beg your pardon".
ResponEliminaEm temo que no l'has interpretat correctament. S'ha d'estar atent a l'any de publicació i a l'encapçalament.
EliminaBarralla de dos cecs captaires: Aquest poema de Salvador Espriu ens parla de dos homes captaires que són cecs i s’enfronten, una amb l'altre, a causa de diners. Per el que jo entenc, els dos cecs s'enfronten perquè segurament a un li han donat diners i a l’altre no i el últim també vol els diners i per aquest motiu es discuteixen. Aixó es el que jo entenc perquè en l’últim vers es cita que "les butxaques de l’home són un infern", referint-se a que estan buides i no té diners, només els que ha aconseguit. També m'ho fa saber perquè diu que “el buida del pecat de la xavalla”, referint-se a totes aquelles monedes que té un dels cecs a la butxaca.
ResponEliminaMolt bé, Ari. L'"infern" ve donat perquè de la butxaca interior de les jaquetes se'n deia "butxaca de l'infern".
EliminaPoema XXV de Cementiri de Sinera:
ResponEliminaEl poema es divideix clarament en dues parts: a la primera, l'autor descriu el somni que ell tenia de jove, en forma d'una casa o d'una barca a alta mar. Parla de camins lliures, del seu domini del vaixell ("jo manava") i utilitza adjectius "positius": l'alta proa, l'esvelta barca...tot això simbolitza l'època de repòs i ordre a la seva pàtria, i per tant la llibertat que tenien ell i els altres joves d'escollir el camí que volguéssin per la seva vida.
Però llavors hi ha un punt de canvi al poema i de repent l'autor parla de l'angúnia que li provoca el so de la pluja (element més negatiu) a les finestres de la seva casa de somnis. Això podria ser la senyal o l'avís del que havia de venir...Ilavors arriba la guerra, simbolitzat al poema per la nit fosca sobre la casa i roques negres que condueixen la seva barca al naufragi (ús d'adejctius ara depressius i foscos).
Acaba el poema reflexionant sobre l'inútil que és el seu esforç davant la situació i formulant una pregunta retòrica, que no rebrà resposta, sobre qui el pot ajudar a sortir-se'n i "arribar a l'alba".
Perfecte!
EliminaPOEMA CEMENTIRI DE SINERA XXVI: Segons la meva interpretació, en aquest poema Espriu expressa el cansament o esgotament que sent després de lluitar per la seva pàtria durant la guerra del franquisme ja que diu: “No lluito més. Et deixo el sepulcre vastíssim que fou terra dels pares”. Seguidament, quan cita “somni, sentit” demostra el gran valor i amor que li dòna a la seva pàtria. Això ho he interpretat perquè aquest poema està escrit dins de les Cançons d’Ariadna al 1949, un llibre on bé has dit que parla del dolor que té el poeta pels nou anys de guerra i que a causa d’això, havia arruïnat el futur de l’autor.
ResponEliminaMolt bé, però no es refereix a la lluita coma soldat, que no va fer, sinó a la seva capacitat de resistència, que més endavant va recuperar.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEl poema XXVI és clarament un bon exemple de la poesia grotesca de Salvador Espriu. Aquest poema forma part de l'obra «Cançons d'Ariadna» del 1949. Expressa el dolor dels anys de la gran guerra que va acabar amb Espanya i més tard amb Europa. Mostra la seva tirada de tovallola i les ganes de morir, ja que amb la guerra mai se sap com viure de la millor manera. Degut a la guerra, el jove Espriu va acabar treballant a un despatx de notari tot i que tenia el perfil d'un senyor arqueòleg i d'investigador d'escultures antigues.
ResponEliminaDe cultures, de cultures...
EliminaMolt bé, però no és un exemple de poesia grotesca, sinó que expressa el terrible dolor de la situació que ha de suportar.
El poema XXVI de Salvador Espriu forma part del Cementiri de Sinera, publicat acabada la Guerra Mundial. En el poema s'expressa com l'autor cansat de lluitar i mort espiritualment cedeix les seves terres, descrites com les terres dels seus pares i les terres dels seus somnis, ja massacrades per la Guerra, a aquesta mateixa.
ResponEliminaBen enfocat (discutiria alguns detalls), però sobretot ben escrit. Bé això de "mort espiritualment". I cert.
EliminaINICI DE CÀNTIC EN EL TEMPLE:
ResponEliminaEn aquest poema, Espriu fa referència a la bandera catalana (vermell i groc) amb els colors de les roselles i el blat. Amb la falç es seguen les males herbes (referit al període franquista). Els mots salvats són paraules catalanes que donen nom a cada cosa.
Totes aquestes metàfores expliquen la fosca història que ha hagut de passar Catalunya durant el domini franquista, sense tenir llibertat de parlar, escriure, expressar-se amb la llengua que Espriu estima, malauradament s’ha trobat en un desert però mica en mica les cisternes seques comencen a convertir-se en cims i es comença a veure la llum i tots estem orgullosos d’haver sigut fidels al nostre poble després d’aquests anys de penombra sota la dictadura franquista.
Fa-bu-lós! Què vol dir això de les cisternes i els cims?
EliminaAbans de mencionar les cisternes i els cims, ens parla d'un desert, crec que és una metàfora amb el període franquista, els catalans es trobaven enmig d'un desert sense poder ser lliures a l'hora de parlar la seva llengua. Una cisterna és un dipòsit d'aigua, aquesta cisterna representaria els catalans i l'aigua la llengua catalana, aleshores, aquestes cisternes es troben buides enmig d'un desert (els catalans no poden parlar la seva llengua en el període franquista) però tot i així, aquest conjunt de persones que lluiten per la seva llengua han anat pujant i pujant, lluitant, (les cisternes formen una escala molt alta) fins que arriben al cim, a la punta més alta, on des de allà, poden estar orgullosos de dir que sempre es mantindran fidels al seu poble, (els hi ha costat molt arribar fins allà i poder dir amb orgull aquelles paraules (lentes hores)).
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaFIRA, HORES ABANS DE NAXO
ResponEliminaUna composició d'Espriu on es veu clarament un ritme típic de qualsevol cançó nadalenca, On s'esbrina ràpidament l'època en el que es viuen els fets esmentats al poema, que no són més, que tradicions que fan les parelles al nadal, com anar de passeig pels carrers y menjar xurros. Però en els pensaments més profunds de l'autor, es reflexa el sentiment que sent per la seva dona, el qual no és amor justament.
Molt bé... l'última línia... Nadal?
EliminaNadal, sí.
EliminaTragèdies com la Guerra Civil, la Guerra Mundial o la dictadura del general Franco, van definir la personalitat de Salvador Espriu a l'hora d'escriure. El patiment que va haver de passar degut a respectives conseqüències, estan perfectament relaxades en cinc versos del poema XXVI, publicat en el recull Cementiri de Sinera. Amb el terme Sinera, Espriu dóna nom al seu poble natal, Arenys; i amb Cementiri, ens fa cinc cèntims del tema del que tractaran els seus poemes, i aquest en particular. A partir d’aquesta època, Espriu queda marcat per la guerra i a XXVI, expressa els seus sentiments de devastació, el voler rendir-se davant del dolor i el sofriment amb les paraules “No lluito més”. Vol morir-se per no haver de viure més la caiguda i la misèria del seu poble.
ResponEliminaPerfecte, realment. Relaxades?
EliminaPerdó, volia dir: Reflexades.
EliminaAh!, reflectides...
EliminaEn el poema XXV del recull de poemes de Cementiri de Sinera, Espriu descriu una barca com un somni i com a casa seva vora el mar. També diu que és com una petita pàtria per ell. Després diu que una tempesta durant la nit el porta cap a unes roques a naufragar encara que ell fa el possible per evitar-ho. Al final culmina el poema repetint que aquella casa al mar és com un somni.
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaXXV: poema del poeta català Salvador Espriu, recollit en Cementiri de Sinera. Es tracta d’un poema on ens explica la situació de joventud i pau abans de la guerra, la situació en que saps que la teva terra està en perill, i per últim el moment en que la guerra esclata i acaba amb la pau i la llibertad. Per tant podem dividir el poema en tres parts.
ResponEliminaLa primera (versos del primer fins al novè) , és el moment de joventud de l’autor ja que ens diu que el eu somni de jove era tenir una casa aprop del mar i una barca amb la que navegar; llenguatge connotatiu de llibertat. Possiblmament l’escenari que ens presenta sigui Arenys de Mar, municipi important per a ell. A més ens presenta situacions de calma, de lliberatat i de pau (“lliures camins d’aigua” o “tot el repòs i l’ordre d’una petita pàtria”). La segona part (del desè al dotzè), Espriu ens transmet que algo ja no va bé, i apareix la pluja. Aquesta és la situació en que veu a venir la guerra. Per últim, en la tercera part el poeta inclou adjectius que trenquen amb la idea anterior de tranquilitat, i introdueixen sensacions de por i incertesa. Es refereix al fet de que començi la guerra i juga amb la metàfora de la barca, en mig del mar, naufragant i topant amb les roques, desconcertada per a on anirà a parar. Aleshores reflexiona i es pregunta si l’esforç que empenya en sortirse’n de tal escenari es útil, o realment es en va. Però en ell queda l’esperança com veiem en els dos últims versos (“Ran de la mar tenia una casa, un lent somni”).
Espectacularment bé. No crec que els últims versos transmetin esperança, sinó al contrari.
EliminaPOEMA XXV: en aquest poema, Espriu utilitza diferents metàfores. Per començar la casa es ell mateix; la barca es el transcurs per la vida, el mar; la pluja als vidres, la tristor i pena interior que ell sentia; la nit fosca, la guerra i moltes altres. Utilitzant aquestes metàfores explica la seva vida, començant per la seva joventut, en la qual tenia somnis i propòsits, els quals es van acabar quan va “caure la nit” i la guerra civil va començar. Espriu no era una persona gaire alegre, i en aquest poema es pot percebre la seva tristor degut a les esperances que tenia, les quals van ser eliminades i “afusellades”.
ResponEliminaMolt bé, Daniel, per bé que la teva imatge d'"afusellades" és una mica forta.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaXavi Hernán
ResponEliminaXXVI: És un poema que pertany a “Cementiri de sinera”, és un poema on Salvador Espriu ens expressa el seu dolor en front a les conseqüències de la guerra, també a les difícils característiques de la vida en èpoques de guerra... Amb les seves paraules ens expressa patiment i angoixa, i també ens demostra el seu rendiment en relació a la guerra i a la mala vida que hi havia en l’època, les seves ganes de morir.
Bé, però "rendiment"?
EliminaBARALLA DE DOS CECS CAPTAIRES: Aquest poema de Salvador Espriu ens parla sobre dos cecs que s'enfrontan l'un amb l'altre per culpa dels diners. Un d'ells té diners pero l'altre no, i, es aquesta, la causa del enfrontamen. Finalment el perdedor cau a terra amb un crit que l'acompanya, tot ple de sang. Utilitza expressions com l'infern de les butxaques, que eren les butxaques interors de les jaquetes on un dels cecs guarda els diners.
ResponEliminaMolt bé, Gabriel. Vae victus!
EliminaINICI DE CÀNTIC EN EL TEMPLE
ResponEliminaEn un primer cop d’ull, el títol ens dóna pistes sobre el context del contingut del poema: la referència al temple ens fa pensar en les caputxinades a què assistia. En una d’elles, es podria haver donat la situació que es descriu. És el discurs d’encoratjament d’Espriu cap als joves que lluiten pel seu poble, per la seva comunitat. Vol convèncer l’audiència de que la situació és millor que temps enrere, per això els fa dir i reconèixer que comencen a florir plantes i es pot segar el blat madur, treient a la vegada les males herbes. Això és imatge d’una millora i del paper que tenen en la societat. Diu també que per molt difícil que sembli, les coses estaven millorant, que es podia sortir de la penombra, poc a poc s’estàn complint els objectius que es proposaren en un inici. Conclou amb una sentència d’unió i força contra l’adversitat i sempre a favor del poble.
Mira, al principi no t'entenia, però realment em sembla molt bé el que dius. Sí que va prendre part en assemblees, però de Caputxinada només n'hi va haver una.
Eliminahttps://ca.wikipedia.org/wiki/La_Caputxinada
BARALLA DE DOS CECS CAPTAIRES
ResponEliminaJo interpreto que literalment expressa el titol, ii a mes es jo la calificaria de una per la supervivencia. Un fanal que no il·luminava en si, el odi de la competencia, tenia que morir un perque l'altre pogues rebre diners. Quan diu que el fanal il·luminava l'odi, es extrany, ja que jo ho veig com per descriure una zona solitaria, com podian ells saber que il·luminava poc? els dos eran cecs aixì que crec que jugava amb la idea de la "foscor", la foscor que tenien dintre seu, per fer referencia al odi.
Despres explica el transcurs de la lluita, i finalment un cau fent un crit, despres diu coses com devallar vers l'infern o buida del pecat, que potser podria ser una referencia inclus a una salvació, com si es consideres pecat el ser sec, o inclus que el se sec signifiques viure en un infern, mes encara si no tens res.
David Bueno
Molt bé tot, David, però alerta amb la ceguesa i la sequera.
EliminaEL poema XXV forma part del recull “Cementiri a Synera”
ResponEliminaEl poema en si és un lament profund que expressa el dolor que sent en veure com la guerra li ha arrancat de les mans la vida que estava preparada per ell, ell tenia un futur feliç massa pròxim i la guerra li va desfer les esperances. Aquest poema expressa amb paraules la sensació del robatori de la teva vida ja que ho descriu com si fos la mort.
El poema està dividit en dos estrofes. Una en la qual hi abunda els temps en passat i la descripció d’una escena ideal per ell que és la seva joventut i el que podria haver sigut els seu futur. Ja als versos vuit i nou ens dona a entendre com aquesta escena es la que els seus pares li havien deixat.
Ja la segona part comença en el moment que canvia els temps verbals però el canvi dràstic els fa en el vers “Avui cau la nit...” que és una gran metàfora de final i afegint l’adjectiu fosca crea una sensació del tot angoixant. Així mateix en la resta de l’estrofa va comparant aquesta idea de foscor amb el present i acaba amb dos versos en que pràcticament crida l’anhel de recuperar la seva vida de joventut.
Berta Batlles
Impressionant, Berta. No sé si els últims versos són tan positius com dius.
EliminaAl poema XXV de Cementiri de Sinera, Salvador Espriu expressa el seu cansament un cop acabada la Segona Guerra Mundial. En aquest poema, crec que Salvador Espriu també vol expressar la seva pèrdua d'esperança davant d'un possible alliberament d'Espaya per part de tropes aliades, fet que li afegeix dramatisme al poema.
ResponEliminaEl poema comença amb la vida perfecta que duia l'autor abans de la guerra, ja que és representada a Sinera, poble estimat i idíl·lic per a l'autor, però també dóna una sensació de tranqui·litat i llibertat, de bon temps i calor d'un dia d'estiu. És important la metàfora "la barca que jo manava", ja que expressa que abans de la guerra Espriu duia les regnes de la seva vida.
La segona part del poema, comença amb una triple metàfora, ja que s'expressa com l'inici d'una tempesta, la foscor de la nit i la fi de l'estiu. L'autor, en aquesta segona part expressa la seva por envers la tempesta i el seu temor a que la seva pàtria acabi naufragant atreta per les roques fosques (metàfora del règim feixista de Franco). També se sent impotent davant la impossibilitat de fer quelcom per aturar la tempesta.
Finalment, el poema acaba amb uns versos molt semblants als inicials, però que tenen un petit canvi molt important: parla de "lent somni" expressant així el seu desig de que la seva vida d'abans hagués passat lenta, que hagués durat eternament.
Molt i molt bé, Pere. I molt interessant la referència ala IIGM. No només la guerra civil va truncar moltes esperances. La no intervenció dels aliats un cop liquidades les potències de l'eix va sumir la nostra societat en la desesperació.
EliminaPOEMA CEMENTIRI DE SINERA XXVI: En aquet poema Espriu expresa el seu cansament despres d'estar lluitan tants anys per la seva patria contre el regim franquista.També expresa la desesperança en que Espanya sigui lliure un altre cop.
ResponEliminaCert, Èric. Tot i que ell no percep Espanya com la seva pàtria. I quan fa el poema encara no han passat tants anys...
EliminaXXV-XXVI: Salvador Espriu, en aquest poema expressa com se sent degut a la guerra, i les condicions de vida que hi havien en aquell període durant la guerra. Espriu ho expressa mitjançant tristesa, ja que li dol perdre els elements de la seva terra i el que desitja en aquell moment és morir.
ResponEliminaAlbert Llimona
Molt bé i molt valent de comentar dos poemes alhora que, efectivament, es complementen. tenen el sentit que tu dius, però no es refereixen tant a la guerra en si com a les seves conseqüències.
EliminaXXVI:
ResponEliminaAquest poema de Salvador Espriu, forma part del Cementiri de Sinera. Aquest poema està escrit De les Cançons d’Ariadna (1949). On podem veure un bon exemple de la poesia esperpèntica d’Espriu. Veiem que expressa que està cansat de lluitar, es rendeix i té ganes de morir degut a la guerra, les conseqüències de la guerra fan les seves ganes de morir.
Perdó, però no entenc el que dius.
EliminaXXV: CEMENTIRI DE SINERA
ResponEliminaAquest poema és de la etapa posterior a la guerra mundial quan Salvador Espriu torna a Arenys de Mar, aquí descriu perfectament els seus estats emocionals n i com es sent. El poema sembla que esta dividit en dues parts, la part positiva i la negativa.
Comença dient que te una casa a la vora del mar, entenc que aquesta casa és metafòrica, la casa és ell i ara que ha acabat la guerra i ha tornat a Arenys de Mar, ell porta la seva barca, la seva vida per els camins que ell vol. Aquesta part del poema es positiva i ho demostra amb uns adjectius que considero positius com l’alta proa, aquesta etapa es la etapa de repòs i ordre en la seva pàtria, el seu país desprès de la guerra mundial.
Ara el poema comença adoptar un caràcter més pessimista, la pluja li fa agafar un sentiment de depressió pel fet que li recorda la mala època anterior. Una nit fosca metafòrica fa referència a la guerra i diu que unes roques negres l’atrauen al naufragi, amb aquesta expressió es vol referir que aquesta situació l’aboca més a la depressió, al record traumàtic del seu passat. Diu que el seu esforç és inútil, ell no es prou fort per afrontar la situació, aleshores, formulant una pregunta retòrica, pregunta qui l’ajudarà a sortir d’aquest estat de misèria emocional i que ell aconsegueixi arribar al alba, a la felicitat.
Impressionant, Miki! I correctíssim!
EliminaI BEG YOUR PARDON:
ResponEliminaEn la primera estrofa crec que Espriu expresa amb dolor com les circumstàncies polítique que li va tocar viure va fer canviar els seus somnis i la seva vida i ens explica que el nostre futur no depén només de nosaltres mateixos ho fà demostrant molt dolor.
Continua en la segona estrofa expresant rabia
A partir de la meitat del poema reflexa els problemes que han portat la guerra com la fam i amb ironia ens explica la situació que hi ha a Europa en general i la falta d’esperança pel futur i als ultims versos parla amb ironia del poder dels franquistes que manan fins i tot com es debía de cordar els pantalons.
Bé, com hem comentat ja a l'aula, no és aquest el sentit del poema, sinó el temor per la destrucció atòmica i la sensació de ser inerme davant d'aquest perill.
EliminaBaralla de dos cecs captaires: En aquest poema Espriu ens descriu la baralla que hi ha entre dos homes cecs al carrer, de nit, sota la llum d'una farola. Es peguen i es donen cops entre ells amb molt odi i rencor, a causa de diners, la baralla finalitza quan un dels dos secs cau a terra mort, i l'altre pot recuperar els diners, descriu les butxaques del altre cec captaire com a un "infern" ja que allà es un guardava les seves monedes. En aquest poema els factors que més hi predominen son la ràbia i l'odi, podem observar lo important que era la idea dels diners, fins a arribar a aquest extrem en una baralla per recoperar-los. Aquest poema m'ha semblat molt sec i brusc, ja que el secriu amb un escenari fosc, solitari, fred, hi han cops, sang, odi... Dona molt a reflexionar sobre la idea dels diners i la ràbia.
ResponEliminaMolt bé. Alerta al sentit d'"infern". Realment, no recupera res: roba els diners del cadàver.
EliminaI BEG YOUR PARDON:
ResponEliminaEn la primera estrofa ens vol transmetre la idea de que si no destaquem en alguna cosa i algú ens trenca les il·lusions, no ens hem de desmoralitzar ni trencar-nos el cap amb preguntes que no porten enlloc, sinó que hem de buscar una altre sortida i no estancar-nos.
La segona estrofa fa referència a que quan ens adonem de que nosaltres no som el millor de tot i que molta gent no depèn de nosaltres, és a dir que hem fracassat, és quan comencem a saber que d'entre altre gent nosaltres no som res.
En la penúltima estrofa intenta treure-li importancia al fet de que no tothom depengui de una altre persona, i que aquest no es el principal problema, hi han de més greus.
Finalment, en l'última ens intenta transmetre que s'ha de tocar de peus a tera i que hem de buscar-nos la vida i mirar de deixar aquestes il·lusions impossibles de banda.
Alerta, Paula! Hem explicat el sentit d'aquest poema i era completament diferent.
EliminaINICI DE CÀNTIC EN EL TEMPLE
ResponEliminaEspriu comença fent referencia a la bandera catalana descrivint-la com “la ginesta floreix” i “arreus del camp hi ha vermelles de roselles”.
A continuació menciona que amb una nova falç, es a dir una nova eina trauran el blat madur i amb ell les males herbes , per tant té un pensament “resistent” cap a la dictadura franquista que pateix Catalunya i així passar pagina i provar d’iniciar un nou començament, malgrat tot el que continua passant.
Espriu escriu aquest poema amb missatge de esperança cap a tothom, ja que després d’haver tingut que passar la pitjor part de la dictadura pot tornar a expresarse i com poeta que es ho fa mitjançant les seves paraules.
Acaba el poema amb diferents metàfores , on fa la reflexió de que per molt difícil que es veies el camí un cop arribat a aquest punt fa un crit de mantenir-se ferme i lluitar pel nostre poble català.
Impressionant el nivell de comprensió! Molt bé, Alejandro!
EliminaI BEG YOUR PARDON: Jo crec que en el poema Salvador Espriu intenta comparar la societat en la qual ens tocar viure com a individus, amb la teoria atòmica, la qual s'esmenta al principi del poema. En aquesta teoria s'explica que tota la matèria està formada per àtoms units entre ells. Amb això fa referència a la societat, que vindria a ser una gran estructura, i que cada un de nosaltres (àtoms) estem obligats a formar part d'ella perquè aquesta funcioni. Ens diu que tots som iguals i que com a individus no tenim cap valor per això no ens hem de creure el centre del món, ja que som una unitat tant petita, perduda dintre d'aquesta gran estructura que si desapareguéssim ni tan sols ho notaria.
ResponEliminaLa reflexió final seria que tu ets una persona de tantes milions que hi han en el món (tant si ets actiu com si fas el gandul), i que estàs condemnat a formar part d'aquesta societat, treballant en feines útils per a un conjunt, però no per a tu com a individu, ja que és molt difícil destacar (és molt difícil de guanyar-te el pa).
Molt bé, Alejo, has entès perfectament el sentit del poema, encara que no has vist quin és n'és l'origen.
EliminaBARALLA DE DOS CECS CAPTAIRES: Espriu, en aquest poema ens parla de dos cecs que es barallen a la foscor del carrer perque demanen almoina i, com que ho feien a la mateixa cantonada, eren competencia. Al final de aquesta lluita, on al final un d'ells cau mort, jo entenc que aixo podria fer referencia a la desesperacio que tenen, ja que no els sembla importar que els pugui veure ningu mentres s'estan matant l'un a l'altre. Imagino que per la falta de diners, casa i/o familia que els pugi atendre, consideren que no tenen res a perdre, i per aixo no els fa res lluitar a mort.
ResponEliminaCert!
EliminaXXVI:
ResponEliminaEn aquest poema Salvador Espriu expresa el seu dolor per la pèrdua de les seves coses estimades pel moment o situació de guerra que està vivint. Tant greu és aquest dolor que ell mateix vol morir.
XXVI:
ResponEliminaEn aquest poema Salvador Espriu expresa el seu dolor per la pèrdua de les seves coses estimades pel moment o situació de guerra que està vivint. Tant greu és aquest dolor que ell mateix vol morir.
Sí senyor!
EliminaI BEG YOUR PARDON: aquest poema ens explica com de insignificants som els èssers humans com a individus. A mesura que anem creixent ens anem adonant d'aquest fet, així que la resposta a això portar una bona vida(posan-te ben cordats els pantalons)
ResponEliminaCert, però per causa del perill atòmic. Corda't els pantalons, que et cauran de l'esglai (o acabaràs amb cagarrines).
EliminaBARALLA DE DOS CECS CAPTAIRES: Ens parla de dos homes cecs que a estan lluitan en una cantonada per negocis, una farola els il·lumina es peguen d'una manera destructiva. Un d'ells cau mort el que queda en peu, per tant el guanyador ple de ferides li treu tots els diners que portava a la cartera ho podem saber quan diu "davalla vers l’infern de les butxaques i el buida del pecat de la xavalla."
ResponEliminaBé Elisa.
EliminaXXV
ResponEliminaEn aquest poema, Espriu sent com li treuen tot el que estimaba, la guerra ho està destruint tot, ya no pot veure esperança, no vol viure sense les coses que estima, la guerra l'està matant.
Too late, my friend.
Elimina